sunnuntai 12. lokakuuta 2014

Jumala on ylpeitä vastaan


Jes.14: 12-14 
Voi, sinä putosit taivaalta, sinä Kointähti, sarastuksen poika! Alas maahan sinut survaistiin, sinä kansojen kukistaja." Etkö juuri sinä sydämessäsi sanonut: "Minä tahdon nousta taivaisiin! Minä pystytän valtaistuimeni Jumalan tähtiä korkeammalle, minä tahdon istua jumalten vuorella kaukana pohjoisessa, minä nousen pilviä ylemmäksi, olen korottava itseni Korkeimman vertaiseksi."

Apostolien teot: 12:20-23 
Herodes oli vihoissaan Tyroksen ja Sidonin kaupungeille. Nämä lähettivät yhteiset edustajansa hänen luokseen anomaan rauhaa, sillä ne joutuivat tuomaan elintarvikkeensa hänen valtakuntansa alueelta. Lähetystö sai puolelleen Blastoksen, kuninkaan kamariherran, ja niin Herodes sovittuna päivänä sonnustautui kuninkaalliseen asuunsa, asettui istuimelleen ja piti lähetystölle julkisen puheen. Kansa huusi siihen: "Jumalan ääni, ei ihmisen!" Samassa Herran enkeli löi Herodesta, koska hän ei antanut kunniaa Jumalalle. Madot söivät hänet, ja niin hän heitti henkensä.
Jesaja 42:8 
Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville.
Jesaja 48:9-11 
Oman nimeni tähden minä olen pitkämielinen. Jotta minua yhäti ylistettäisiin, minä hillitsen vihani enkä tuhoa sinua. Katso, minä olen koetellut sinua ahdingon ahjossa, niin kuin hopeaa sulatetaan, mutta en hopean tähden. Oman itseni tähden minä sen tein, sillä minä en salli nimeäni häväistävän, kunniaani minä en toiselle anna.
Sananlaskut 11:2 
Missä on ylpeys, sinne tulee häpeä, nöyrien kumppani on viisaus.
Sananlaskut 16:18 
Pöyhkeys vie perikatoon, ylpeys käy lankeemuksen edellä.
Sananlaskut 18:12 
Ylpeys vie ihmisen perikatoon, kunnian tie käy nöyryyden kautta. 
Sananlaskut 29:23 
Ylpeys vie nöyryytykseen, vaatimaton saa kunniaa. 
Jaakobin kirje 4:6 
Mutta vielä suurempi on se armo, jonka hän antaa. Siksi Raamattu sanoo: Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti